Total de visualitzacions de pàgina:


2 de nov. 2012

Castanyeres, castanyes, ..........

Durant aquests dies hem celebrat a moltes escoles, pobles i ciutats de Catalunya la tradicional festa de la CASTANYADA.

Aquesta tradició és molt antiga i no en sabem ben bé els origens però segons llegendes populars estaria relacionada amb els campaners.

Les castanyes i els campaners


+ El ressopó dels campaners, origen de la Castanyada?
I el costum de menjar castanyes per Tots Sants, quin origen té? Doncs, no és gens clar. Una interpretació popular el relaciona amb l'antiga tradició de tocar les campanes la nit de Tots Sants per recordar als fidels la necessitat de pregar per les ànimes dels difunts. Segons que sembla, els campaners, després de fer repicar les campanes amb força durant una bella estona, reposaven i es menjaven un grapat de castanyes o qualsevol altra fruita del temps, que feien passar avall amb un traguinyol de vi. Ja us podeu imaginar que moltes vegades els campaners no estaven pas sols, ans els acompanyava molta gent disposada a compartir aquest ressopó tan senzill com saborós. És d'aquesta manera, prou curiosa, que potser va néixer una tradició que ja s'havia generalitzat a la fi del segle XVIII.


Les tradicionals CASTANYERES fins fa relativament poc temps les podiem veure pels carrers de pobles quan arribava aquesta època.La castanyera era, fins no fa gaire, un personatge ben popular de pobles i ciutats al temps de la tardor. Les castanyeres torraven les castanyes, que, ben calentones, servien amb paperines. Avui dia, aquesta figura és més rara, si bé, de parades de castanyes, encara se'n poden veure pels volts de Tots Sants, sobretot a les ciutats grans.



Nosaltres a l'escola també vam fer unes paperines per posar-hi les castanyes ben calentones. Mireu quins dissenys tant originals !!!!! 






Em van encantar !!!!!

7 comentaris:

  1. M'ha agradat saber una mica més d'aquesta bonica tradició! Gràcies Olga!

    ResponElimina
  2. Perdonada Marisol jejejjejejeje !!!!
    A mi també m'ha agradat buscar informació ja que volia saber-ne una miqueta més dels origens d'aquesta tradició!!!!
    Petonets i bon cap de setmana !!!!

    ResponElimina
  3. No coneixia el possible origen de les menges tradicionals de la Castanyada. Interessant!
    M'han semblat molt "divers" les paperines decorades amb dibuixos. Un recurs senzill i molt vistós!
    Besets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo també tenia ganes de conèixer una mica més aquesta tradició Carme i per això vaig buscar informació.
      Les paperines a mi em van encantar els hi vaig dir als nens i nenes que les decoressin com més els hi agradés i van sorgir aquests originals dibuixos !!!!
      Petonets guapa !!!

      Elimina
  4. Eps!!!!! Fantàstica aquesta entrada. Com m'agrada donar a conèixer aquesta tradició. Cal que no es perdi és genial!!! Va anar bé la castanyada?

    jjjej, jo encara tinc preparada una altra publicació sobre la castanyada. A veure si en tinc un moment i us la publico. jijij! Petooooons!

    ResponElimina
  5. Estic totalment d'acord amb tu Joel no cal deixar perdre aquesta tradició. La castanyada genial i les castanyes boníssimes i ben torradetes!!!!
    Jo també tinc preparada una altra publicació sobre la castanyada jejejjeje ja veuràs quines castanyeres tan "estupendes".
    Petonets trempat.

    ResponElimina